sv. Samuel prorok (20. kolovoza)
Samuel je biblijski lik, prorok i sudac u Izraelu po kojemu su Prva i Druga knjiga o Samuelu dobile naziv. On je, prema židovskoj predaji, zajedno sa Natanom i Gadom autor tih dviju biblijskih knjiga, a njegova je povijest opisana u Prvoj knjizi. Samo ime “Samuel” prema pučkoj predaji znači IZMOLJEN OD BOGA, no vjerojatnije je da dolazi od hebrejskog “Shemuel”.
Samuel je podrijetlom iz Rame, iz Benjaminovog plemena, sin Elkane i Ane iz Rame. Njegov je otac Elkana imao dvije zene, Anu i Peninu. Ana je bila nerotkinja i zbog toga vrlo nesretna. Jednog dana otišla je u svetište u Šilo zavjetovati se Gospodinu da joj podari sina, a on bi zauzvrat bio posvećen službi u svetištu. Gospodin je uslišao njezinu molitvu, pa je novorođenče Samuela, posvetila Bogu. Samuel je postao službenik u svetštu u Silu, pod nazorom svećenika Elija. Jedne noći Bog mu se objavio i od tada je Samuel rastao u mudrosti pred Bogom i narodom.
Nakon Elijeve smrti, Samuel je priznat kao sudac u Izraelu, a obnašao je i svečenićku službu prinoseći žrtve i naviještajući Božju volju narodu. Kad je Samuel ostario, Izraelci su htjeli da im postavi kralja. Nakon sto je oklijevao to učiniti, po Božjoj naredbi pomazao je Saula za kralja nad Izraelom. Tim činom odrekao se pred narodom položaja suca i vlasti, a zadržao ulogu duhovnog savjetnika.
Bog naređuje Samuelu da pomaže novoga kralja koji će vladati Izraelom. Samuel ga je potražio medju Jišajevim sinovima u Betlehemu i pomazao je Davida za kralja. Davidovo pomazanje bio je posljednji veliki Samuelov zahvat kojim je i izvršio Božju volju, koja je imala neposredno velik utjecaj na političku situaciju izraelskog naroda. Ispunivši tako i svoju posljednju zadaću on umire, a njegov ga je narod oplakao i pokopao u njegovom rodnom zavičaju u Rami.
Samuel je, prema biblijskom izvještaju, bio veliki prorok koji je vrlo vješto vodio izraelski narod u trenucima njegove povijesti, kad je več imao svojega kralja.
U to vrijeme za proroka se upotrebljavala riječ “vidjelac” (hebr. ro’eh), a ne “prorok” (hebr. nabi). Vidjelac je obdaren izvanrednim Božjiim darovima – karizmama. Njegova je karizma javna, dana za narod. Prorok je Božji predstavnik. U ono vrijeme on vrši i liturgijske funkcije, a bez njega se ne započinje žrtva. Njegova služba kao posrednika između Boga i ljudi nije bila ograničena na samo jedan trenutak, na jedan zahvat, kao što je to bio slučaj s nekim prorocima sucima. On trajno i odlučno zahvaća u život svojeg naroda, bori se na njegovoj strani, te dijeli narodu savjete u Božje ime. U njemu je još uvijek na neki način bila združena i sudačka i proročka i svečenićka vlast.
Nakon njega, te su sluzbe jasno podijeljene.
Samuel je bio Božji izabranik – sudac, prorok, svećenik, preko kojega je Bog upučivao Svoje riječi izraelskom narodu i preko kojega ih je vodio. On je primjer čovjeka koji je cijeli svoj život ostao vjeran i poslušan Božjoj riječi.
Izvor: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=532897070098649&id=145444445510582